تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
کد خبر : 26415

سکینه مریخ

تفاهم نامه خرید برنج بین سازمان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا و استانداری

تفاهم نامه خرید برنج بین سازمان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا و استانداری
رئیس جهاد کشاورزی مازندران افزود: برداشت محصول شالی برنج مازندران در حالی به ۷۵ درصد از سطح ۲۱۵ هزار هکتاری رسیده است که همچنان بازار این محصول راهبردی پس ازگذشت ۴۰روز تقریبا بی رونق است. 

به گزارش ریحان نیوز، مومنی اظهار داشت:کسادی و کم رونقی بازار برنج مازندران در حالی به چهلمین روز از زمان ورود برنج نو سال زراعی کشیده شد که طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران استان، در هر واحد کارخانه به طور متوسط ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن برنج آماده فروش در انبار‌ها موجود است.

استاندار مازندران به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  بیست و نهم مرداد ماه در یک اقدام عملی با حضور در سازمان اتکا تفاهم نامه خرید برنج مازندران برای عرضه در یکهزار و ۱۰۰ پایانه فروشگاه‌های این سازمان و همچنین نیرو‌های مسلح در ۹ ماده امضا کردند.

یوسف نوری در مراسم انعقاد تفاهم نامه خرید کالا‌های اساسی مازندران توسط سازمان اتکا در استانداری مازندران گفت که همه این تلاش‌ها برای حذف واسطه است که نفع آن به تولید کننده و مصرف کننده خواهد رسید، دستگاه‌های مرتبط نیز باید تلاش کنند تا این تفاهم نامه به مرحله اجرا برسد و کشاورزان مازندرانی هم برنج خود را به سازمان اتکا بفروشند.

به گفته استاندار مازندران در این ساز و کار نقش جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی بسیار برجسته است و از سوی دیگر با هماهنگی‌های انجام شده بانک کشاورزی در این فرایند مشارکت خواهد کرد.

استاندار مازندران تاکید کرده است که قیمت گذاری‌ها برای برنج باید به گونه‌ای باشد که برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد و از طرف دیگر خریدار با رغبت بتواند این کالا را خرید کند.

گزارش میدانی از شالیکوبی‌های استان مازندران نشان می‌دهد، برنج طارم محلی و طارم هاشمی ۲ رقم از بهترین ارقام برنج استان در حال حاضر به طور متوسط در هر حدود ۸۰۰هزار تا ۸۳۰ هزار ریال در هر کیلو گرم قیمت گذاری که بدون خرید و فروش انبار می‌شود.

اگرچه قیمت بازار عمده فروشی برنج نو طارم محلی و طارم هاشمی امسال با گذشت ۴۰ روز فقط در حد حرف مطرح می‌شود و نسبت به سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار ریال در هر کیلو گرم بیشتر نشان می‌دهد، اما هنوز با قیمت یک میلیون ریالی سال ۱۴۰۱، حدود ۲۰۰ هزار ریال فاصله دارد.

رکود بازار برنج مازندران در حالی است که برخلاف سال گذشته برنج کهنه در شالیکوبی‌های اصلا وجود ندارد، اما نکته‌ای که کشاورزان مطرح می‌کنند این است که با توجه به افزایش هزینه تولید، این که برنج نو با قیمت ۸۰۰ هزار ریال عرضه شود، اصلا برای شالیکاران به صرفه نیست.

شالیکاران مازندران دلیل پایین بودن قیمت عمده فروشی برنج را علاوه بر بالا رفتن هزینه تولید، اختلاف قیمت حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰هزار ریالی برنج‌های سورتینگ و بسته بندی شده ۱۰ و پنج کیلویی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل استان عرضه می‌شود عنوان می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.