تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر : 26061

سکینه مریخ

درباره برج مقبره “زرین نوا” در قائمشهر

درباره برج مقبره “زرین نوا” در قائمشهر
معاون فرهنگی اداره اوقاف امور خیریه قائم شهر گفت: سید محمد زرین نوا یکی از امامزادگان خطه مازندران است که با قیام مردم ولایی تبرستان به رهبری و هدایت حسن ابن زید، نخستین حکومت شیعه‌ای در مازندران شکل گرفت.

به گزارش ریحان نیوز،حجت الاسلام صالحی، مازندران را پناهگاه سادات و امامزادگان به خاطر وجود بابرکت امام رضا (ع) در کشور ما عنوان کرد که اغلب آنها به دست حاکمان ظلم و جور عصر خود به شهادت رسیدند.

مهدی خلیلی باستان شناس در معرفی این اثر تاریخی گفت: برج مقبره سیدمحمد زرین نوا با پلان چهار ضلعی و ضخامت دیوار‌های ۸۰ سانتی متری دارای گنبد هرمی شکل است که در نمای بیرونی بدنه چهارگوش و دورتادور آن با کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده است.

خلیلی افزود: علاوه بر قرنیز‌های دو کنج زیر لبه گنبد بنا، هر ضلع ۱۶ قرنیز سینه کفتری دارد و میان هر دو قرنیز در بالا کاشی‌های نیم بیضی آبی رنگ به کار رفته و سقف داخلی بنا هم نیم کره آجری و گچ کاری است.

او گفت: برج مقبره سید زرین نوا چمازکتی قائم شهر به دلیل قدمت، موقعیت و معماری زیبا اثر منحصر به فرد و کم نظیر تاریخی در منطقه به شمار می‌آید که بار‌ها مورد دستبرد و سرقت سودجویان از جمله صندوق چوبی کتیبه دارآن قرار گرفت که بعد‌ها توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی کشف شده است.

این باستان شناس اظهار داشت: نکته درخور توجه در خصوص بنای تاریخی برج مقبره سید زرین نوا آسیبی است که در تیرماه سال گذشته توسط سودجویان به کاشی نمای خارجی بنا وارد شد و با وجود پیگیری‌های مستمر هیئت امنا و دوستداران میراث فرهنگی متاسفانه با گذشت بیش از یک سال هنوز مرمت نشده است.

خلیلی تاکید کرد: مرمت کاشی آسیب دیده یا نصب کاشی باید توسط کارشناسان خبره میراث فرهنگی انجام شود چرا که نصب یا مرمت غیر اصولی لطمه به این بنا و معماری تاریخی و مذهبی خواهد زد.

دانش زاده مسئول اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قائم شهر گفت: برج مقبره سید زرین نوا چمازکتی قائم شهر در ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ و به شماره ۳۳۲۷ در فهرست بنا‌های تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

سجاد داداشی دهیار چمازکتی و عضو هیئت امنای برج مقبره سید زرین نوا هم گفت: برای حفاظت از این بنای تاریخی و مذهبی بالغ بر چهارصد میلیون تومان برای تامین تجهیزات و امکانات روشنایی، نصب دوربین‌های پایش تصویری و محوطه سازی این بنای ارزشمند هزینه شده است.

در مازندران ۹۷ برج مقبره تاریخی شناسایی و به ثبت رسیدند که برج مقبره سید محمد زرین نوا چمازکتی یکی از آثار شاخص و جزء تاریخ و هویت شهرستان قائم شهر محسوب می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.