تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر : 25931

یوسف یوسفی

جزییات برگزاری دومین کنگره شهدای سرافراز مازندران

جزییات برگزاری دومین کنگره شهدای سرافراز مازندران
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران به بیان جزییاتی از فعالیت‌ها در راستای برگزاری دومین کنگره سرافراز شهدای مازندران در مهر ماه جاری پرداخت.

به گزارش ریحان نیوز، سعید کهن سال در برنامه تلویزیونی ” ستاره‌های خاکی” در شبکه استانی مازندران به‌مناسبت دومین کنگره ۱۴هزار و ۵۰۰ شهید مازندران در مهر ماه جاری گفت: بعد از تصمیم‌گیری برای برگزاری این کنگره، بررسی جدی با تلاش شبانه‌روزی با همکاری سپاه پاسداران مازندران انجام شد و در نتیجه آن آمار دقیق و واقعی شهدا از ۱۰هزار و ۴۰۰ شهید به ۱۴هزار و ۵۰۰ شهید رسید.

وی افزود: در این زمینه پنج مولفه تعداد پرونده‌های فیزیکی، تعداد مزار، متولدین استان، والدینی که اصالت مازندرانی دارند و آلاله‌های زهرایی آرمیده در این استان و گنجاندن آن در آمار جدید شهدا درنظر گرفته شد، مثلا ما هزار و ۷۰۰ پدر و مادر شهید داریم که در مازندران سکنی دارند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران برگزاری محفل قرآنی باحضور اساتید بین الملل قرآن کریم در ۲۳ شهریور ماه، اجلاسیه شهدای غریب در اسارت به تعداد ۷۴ شهید در ۲۸ شهریور، اکران فیلم کوتاه ۱۳۳ با موضوع عملکرد لشکر ۲۵ کربلا از زمان جنگ تحمیلی تاکنون، برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش با حدود ۲هزار و ۸۶ شهید ارتشی در مهر ماه، برگزاری کنگره ملی سردار شهید طوسی در تهران، برگزاری برنامه الماس‌های درخشان همزمان با سالروز ورود آزادگان، تولید بالغ بر ۲هزار و ۵۰۰ اثر در قالب تاریخ شفاهی، تولید ۱۴ اثر تئاتر فاخر، تولید ۵ موش‌گرافی، پنج سروده فاخر، تولید و چاپ کتاب به تعداد هشت کتاب، انیمیشن فاخر شال سرخ، تولید مستند کوتاه و بلند به تعداد ۱۰اثر، مستند حماسه جنگل در ششم بهمن ماه، همایش شهدای بین الملل جبهه مقاومت در آمل و برگزاری یادواره‌های شهدای مختلف در پیش اجلاسیه کنگره را بخشی از فعالیت‌ها در راستای برگزاری دومین کنگره شهدای مازندران اعلام کرد.

دیداری متفاوت و اهدای دعوت‌نامه

کهن سال با اشاره به جزییاتی از کمیته‌های فعال در این کنگره و هم‌افزایی با دستگاه‌های اجرایی، خاطرنشان کرد: تجلیل از خانواده‌های شهدا در استان مازندران برای ۲۸ شهریور ماه با ۲هزار و ۱۳۳ تیم ۶نفره در دستور کار است که در هر تیم یک دانش‌آموز و یک دانشجو هم حضور خواهد داشت، همچنین دعوت‌نامه کنگره به دست خانواده‌های محترم در این دیدار به دست خانواده‌ها خواهد رسید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران ادامه داد: تجلیل از کلیه ایثارگران شاغل در دستگاه‌های اجرایی را نیز در برنامه داریم، تصاویر شهدا در قالب تابلوفرش در حال آماده‌سازی است که تحویل خانواده‌ها شود.

برگزاری پیش‌اجلاسیه با حضور ۶ هزار فرزند شهید

این مسئول اعلام کرد: برای برگزاری پیش اجلاسیه فرزندان معزز شهدای مازندران خود فرزندان شهدا به میدان آمدند، در این راستا استان به هفت منطقه تقسیم شد تا برنامه قبل از کنگره احتمالا در ششم مهر ماه با حضور ۶ هزار فرزند شهید مازندرانی برگزار شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت باید در باور و اندیشه‌های جوانان و مردم نفوذ کند که لازمه آن کار رسانه‌ای است، تکرار گرامیداشت شهدا ضمن برجستگی حقیقت را آشکارتر خواهد کرد.

کهن سال با اشاره به بی‌اعتمادی خانواده‌های شهدا و مردم نسبت به جمع‌آوری آثار شهدا در طی سال‌های اخیر، تاکید کرد: برای جلب اعتماد و حسب وظیفه در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

جمع‌آوری آثار ۵۹۴ شهید بی‌اثر
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آثار شهدا، اعلام کرد: ما حدود ۵۹۴ شهیدی داشتیم که آثاری از آنها نداشتیم که با تلاش تشکل‌های ایثارگری و گروه‌های جهادی فیلم‌ها و عکس‌هایی از آنان جمع‌آوری شد، ۲۰ هزار نسخه از آثار شهدا برای اولین بار جمع‌آوری شد، نماسازی و گویاسازی تصاویر شهدا نیز پیشرفت ۹۰ درصدی داشت.

این مسئول همچنین از پیاده‌سازی و دسته‌بندی نوار مصاحبه‌های آرشیو شده ۲ هزار اثر به مدت هزار ساعت، انجام مصاحبه از ۴ هزار و ۵۰۰ خانواده‌های شهدا و جانبازان ۷۰درصد، تایپ تمامی وصیت‌نامه‌های شهدا و قراردادن در یک سرور مرکزی، ایجاد ۴ کارگاه آموزشی در مناطق مختلف استان، چاپ وصیت‌نامه‌های شهدا، راه‌اندازی اتاق ایزوله برای حفظ آثار شهدا و جمع‌آوری ۱۰هزار قطعه عکس مربوط به لشکر ۲۵ کربلا خبر داد.

وی علت جمع آوری اسناد و آثار شهدا را، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع عنوان کرد و گفت: در این راستا بخشی از اعتبار برای بارگزاری همه این آثار در یک سرور مرکزی و در دسترس قرار دادن آن برای عموم مردم، فراهم شد، البته ما باتوجه به بودجه یک درصدی نهاد‌های اجرایی طی تفاهم‌نامه‌ای به خودشان محول شد.

افزایش سرانه درمان و حقوق ایثارگران


مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران ادامه داد: گاهی ارائه خدمات به جامعه ایثارگری امتیاز نیست، ۲۶ صنف در کشور داریم که می‌توانند از سهمیه دانشگاه استفاده کنند، اما فقط سهمیه جامعه ایثارگری به چشم می‌آید.

این مسئول گفت: اعتبار سرانه درمان هر ایثارگر در سال ۱۴۰۱، ۱۷۴هزار تومان بود امروز با افزایش به ۹۳۰هزار تومان رسید، همچنین مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق والدین شهدا در دولت شهید رئیسی به ۱۵میلیون تومان رسید.

وی گفت: با توجه به کهولت سن و هزینه‌های مضاعف جهت پرستاری از این عزیزان مشکلاتی وجود دارد. با وجود هزار و ۲۲۰ قرارداد با مراکز درمانی استان شامل درمانگاه ها، بیمارستانها، کلینیک و پارا کلینیک و بخش‌های خصوصی مشکلاتی داریم که به دستور استاندار این مشکلات پیگیری خواهد شد.

کهن سال ادامه داد: در حوزه اشتغال؛ آزمون در سال ۱۴۰۱ برگزار شد طبق بند ج ماده ۸۸، ۲۵۰ فرزند شهید جذب شدند، امسال نیز ۳۶۷ نفر در این آزمون قبول شده و چهار ماه دیگر با آزمون بعدی بند ج بقیه تعیین و تکلیف میشوند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با بیان اینکه در حوزه کارآفرینی ایجاد شغل پایدار در برنامه است، بیان کرد: نسبت به جذب اعتبارات خوداشتغالی موفق عمل کردیم.

این مسئول با اشاره به پرداخت وام مسکن در حوزه مسکن، عنوان کرد: طبق قانون باید زمینی به قیمت منطقه‌ای سال ۱۳۶۳ در اختیار ایثارگر قرار بگیرد اخیرا بخشی در بهشهر و برنامه ریزی در غرب استان زمینی جنگلی و جلگه‌ای چنانچه تغییر کاربری شود تفاهم نامه مبادله خواهد شد و امیدواریم که به این بخش در شورای مسکن استان به نتیجه برسد.

نوید برای جانبازان ۷۰ درصد بستری


مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران گفت: ۷۰ درصد از قوانین خدمات رسانی به ایثارگران به حق ما اجرا نمی‌شود که ممکن است به‌دلیل محدودیت‌ها عدم شفافیت و تفسیر از قوانین و عدم تامین اعتبار پیوست این قانون و یا عدم دغدغه مندی بعضی از مسئولین اجرایی نشد که امیدواریم شاهد ارتقا، نگاه تکریم، اقدام و عزت‌مندانه در دستگاه‌های اجرایی باشیم.

کهن سال با اشاره به تبدیل وضعیت ۱۷هزار و ۵۰ نفر از جامعه ایثارگری در استان، به جانبازان ۷۰درصد بستری در مجموعه امام علی (ع) نوید داد و گفت: با اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور شهید حدود ۶۵میلیارد تومان برای تکمیل این مرکز و فاز بعدی یعنی آمفی تئاتر و مجموعه فرهنگی، خانه ایثار و نگهداری والدین خاص شهدا جذب شد.

وی با بیان اینکه ساماندهی گلزار شهدا را از ۶۱درصد به ۸۱درصد رساندیم و با یک رشد افزایشی و قابل توجهی مواجه بودیم، اذعان داشت: در استان مازندران ۶۱ تشکل ایثارگری فعال داریم، این تشکل‌ها در انسجام بخشی جامعه معزز ایثارگری، برنامه‌های عملیاتی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش اثرگذاری دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.