تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
کد خبر : 25620

درباره پشه آئدس یا ببر آسیایی

درباره پشه آئدس یا ببر آسیایی
دکترای حشره شناسی پزشکی گفت: پشه آئدس از ناقلان  بیماری  ویروسی به ویژه تب دانگ یا تب استخوان‌شکن است که این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود. 

به گزارش ریحان نیوز،دکتر عنایتی افزود: پشه آئدس که به ببر آسیایی مشهور شده ، در هر جایی که آب جمع شده باشد ، تخم گذاری می‌کند و تکثیر می‌یابد و این پشه به رنگ مشکی هم علاقه خاصی دارد و بر همین اساس در لاستیک‌های فرسوده خودرو که در آن آب جمع شده لارو گذاری می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه این حشره ناقل ویرس تب دنگی دوهفته گذشته در استانهای شمالی به ویژه رامسر مشاهده شده که هنوز آلوده نیستند، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت زیستگاهی و تولید مثل این حشره در آبهای اندک و کم حجم راهکارهای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی و مقابله با پشه آئدس توصیه می شود:
-تمیز کردن مستمر آب زیر گلدان
خالی کردن آب راکد زیرکولر
– تمیز کردن ظرف آب پرندگان
_ضد عفونی کردن منبع آب
_ضدعفونی کردن سینگ ظرف شویی و روشویی
_تخلیه و شستن مداوم سطل های زباله خانگی
_سمپاشی سطل زباله و مکانهای مشکوک
_و همچنین پوشیدن لباس آستین بلند و زدن پماد دفع حشرات از جمله آنهاست.
دکتر عنایتی با اشاره به ضرورت مدیریت محیط برای کاهش زادآوری این حشره ، ابراز امیدواری کرد :با اقدامات شبکه بهداشت و درمان نگرانی بابت پشه و بیماریهای متاثر از آن کاهش یابد.
دکترای حشره شناسی پزشکی با بیان اینکه از علائم تب دنگی خفیف که معمولا چهار تا ۶ روز پس از عفونت شروع می‌شوند و تا ۱۰ روز ادامه دارد، می توان به سردرد، درد پشت چشم، درد مفاصل و عضلات ، خستگی، حالت تهوع ، استفراغ و بثورات پوستی  اشاره کرد ، افزود: همچنین؛ نوع شدید آن  که خطرناک‌تر است و زندگی فرد را تهدید می‌کند؛ تب بالا (۱۰۴ درجه فارنهایت یا ۴۰ درجه سانتی‌گراد) است .
یادآور می شود؛ بیماری تب دنگی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود وحدود ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به ویروس دنگی (۸۰ از ۱۰۰ نفر) هیچ گونه نشانه‌ای نداشته یا نشانه‌های بسیار خفیفی (مانند تب ملایم) دارند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.