تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر : 25240

مهرآسا جانعلی پور

قلک‌شکنی؛ سنتی دیرینه دیار علویان در ایام محرم

قلک‌شکنی؛ سنتی دیرینه دیار علویان در ایام محرم
قلک شکنی یکی از آیین‌های ویژه ماه محرم است که هرساله باهمت پیر غلامان و محبان حسینی در برخی از شهرهای استان مازندران از جمله قائم‌شهر برگزار می‌شود.

به گزارش ریحان نیوز، یکی از خاطرات خوب دوران کودکی پس‌اندازکردن و ریختن سکه و اسکناس‌هایی بود که در مناسبت‌های مختلف می‌گرفتیم و برای اینکه گزندی به دارایی‌های اندکمان نرسد، آن را در قلک‌های سفالی یا پلاستیکی می‌انداختیم تا روز مبادا بتواند گوشه‌ای نیازهای کودکانه‌مان را برطرف کند.

بعدها فهمیدم که قلک خریدن و پس‌انداز کرد فقط مخصوص بچه‌ها و خرید هله‌هوله و اسباب‌بازی نیست و می‌توان با آن کارهای بزرگی انجام داد. کارهای بزرگی که شاید اثرات آن سالیان سال بماند و ما را تشویق کند که باذوق بیشتری این کار را انجام دهیم.

درست مثل حس و حالی که محمدجواد هر ساله با رسیدم ماه محرم آن را تجربه می‌کند و از این حس و حال تجربه به ما هم می‌گوید. با همان لحن شیرین بچه چهار‌ساله که ر را هم ل تلفظ می‌کرد رو برویم نشست و اندر احوالات قلش گفت که دو سه سالی است با کمک پدر و مادر پول‌هایی که می‌گیرد را پس‌انداز می‌کند و نام قلکش را قلک عشقم حسین گذاشته بود و هرسال یکی دوروز مانده به شروع ماه محرم به مسجد محل می‌آید تا آن را نذر عزاداران حسینی می‌کند. قلک شکنی یکی از آیین‌های ویژه ماه محرم است که هرساله باهمت پیر غلامان و محبان حسینی در برخی از شهرهای استان مازندران از جمله قائم‌شهر برگزار می‌شود.

مراسمی که با پهن کردن پارچه‌های سبز در وسط مسجد یا حسینیه آغاز می‌شود و کوچک و بزرگ، قلک‌هایی که از سال قبل گرفتند را به ترتیب روی آن می‌چینند. با شکستن قلک سفالی پیرغلام آن حسینیه، مراسم آغاز می‌شود و بعد از آن بقیه قلک‌های پلاستیکی پاره و شمارش نذورات آغاز می‌شود.

بعد از شمارش و پایان مراسم، دوباره قلک‌های جدید بین حاضرین و هرکسی که نذر دارد توزیع می‌شود تا سال دیگر به‌شرط حیات بیایند و قلک‌های خود را تحویل دهند.

یکی از حسینیه‌هایی که این مراسم چندسالی است که آئین قلک شکنی در آن برگزار می‌شود، حسینیه شهدای بربری محله قائم‌شهر است. در این آئین عزاداران حسینی، قلک‌ها را که از محرم سال قبل دریافت کردند را تحویل حسینیه می‌دهند تا صرف هزینه عزاداری آقا اباعبدالله الحسین (ع)شود. این مطلب را مسئول هیئت عزاداران حسینیه بربری محله قائم‌شهر گفت و افزود: عشق و دلدادگی مردم به امام حسین (ع) پیوند ناگسستنی است که باگذشت سال‌ها از واقعه کربلا نه‌تنها کم‌رنگ نمی‌شود بلکه سال‌به‌سال رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد و در طول تاریخ زنده و جاودانه مانده و خواهد ماند. 

موسوی بربری محله را یکی از محلات قدیمی شهرستان برشمرد و گفت: این حسینیه از لحاظ مکانی در هسته مرکزی شهر قرار دارد و در ایام تاسوعا و عاشورای هرسال، پذیرای هیئت‌ها و دستجات عزادار از نقاط مختلف شهر است.

تمام شهر سیاه‌پوش عزایش شده و شهر بوی محرم به خود گرفته است. چه حال عجیبی دارد نفس‌کشیدن زیر بیرق حسین(ع) و قدم‌گذاشتن در موکب‌های عزایش.

مگر نمی‌گویند خاک سرد است اما چرا داغ کربلا، سرد که نمی‌شود هیچ، لحظه‌به‌لحظه این داغ دلمان را بیشتر به آتش می‌کشد.

دوباره محرم از راه رسید تا یادمان باشد که هیچ‌وقت حریت و آزادگی را از یاد نبریم و شاگرد کوچک مکتب حسین علیه‌السلامی باشیم که در راه آزادی و آزادگی به شهادت رسید و هیچ‌وقت در برابر کفر و نفاق سر خم نکرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.