تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر : 24788

امکان انتقال ۲۰۰ نوع بیماری از طریق آب و غذا

امکان انتقال ۲۰۰ نوع بیماری از طریق آب و غذا
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ۲۰۰ نوع بیماری داریم که از طریق آب و غذا می‌تواند منتقل شود، مهمترین آن را التهاب روده عنوان کرد که همراه با اسهال و استفراغ است.

به گزارش ریحان نیوز، دکتر نادر آهنگر گفت: در مازندران هم به این دلیل که استان گردشگرپذیر هستیم و هم روستا‌های زیادی داریم که تولی‌گری بخش آب یکهزار و ۷۸ روستا با شوراهاست و با آبفا نیست، باید دقت بیشتری در این فصل از سال داشته باشیم.

او البته این را هم اضافه کرد: سامانه‌های آب روستایی در واقع سامانه‌های پُر ریسک هستند و احتمال دارد تحت مخاطره قرار بگیرند و آلوده شوند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: فصل شنا آغاز شده و امکان آلوده بودن آب رودخانه‌ها و آب‌های راکد هست و باید مراقب بود.

او ادامه داد: شیوع وبا در کشور‌های منطقه مثل افغانستان و عراق گزارش شده است که اگر جلوگیری نکنیم ممکن است انتقال پیدا کند و به این دلیل که سرعت انتشار آن بالاست لذا باید در مدیریت آب بهینه کار کنیم و با مشارکت آبفا، آب منطقه‌ای و محیط زیست از آلودگی آب جلوگیری کنیم.

آهنگر با اعلام اینکه سالانه ۵ تا ۶ هزار بیماری اسهالی در مازندران داریم که در برخی از فصول سال به حالت اپیدمی یعنی بیش از ۳۰۰ – ۴۰۰ مورد آلودگی در یک منطقه داریم، تصریح کرد: در این موارد سعی می‌کنیم منشأ آن را پیدا کنیم، البته بیشتر همه‌گیری‌ها ناشی از آب است و ممکن است از طریق سیل یا خطا در فرآیند سامانه آبرسانی باشد که سعی می‌کنیم آنها را کنترل کنیم.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان گفت: وبا را به دلیل کنترل و پیشگیری‌هایی که مرتب انجام می‌شود به صورت اپیدمی نداریم و اگر موردی باشد سریع مداخله و پیشگیری می‌کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.