تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
کد خبر : 23877

سکینه مریخ

صادرات خاویار از مازندران ارزآوری خوبی داشت

صادرات خاویار از مازندران ارزآوری خوبی داشت
رییس سازمان شیلات ایران، مازندران را قطب پرورش ماهیان خاویاری کشور دانست و گفت: سال گذشته یک‌هزارو ۳۵۰ کیلوگرم خاویار پرورشی و ۱۱۰ تن گوشت ماهیان خاویاری از این استان به خارج صادر شد که ارزآوری خوبی داشته است.

به گزارش ریحان نیوز، سید حسین حسینی روز پنجشنبه همزمان با سفر استانی هیات دولت به مازندران در بازدید از طرح های شیلاتی استان افزود: طرح توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور یکی از اولویت‌های مهم شیلات است.

وی ادامه داد:‌ در زمان حاضر پنج هزار تن گوشت ماهیان خاویاری پرورشی تولید و به بازار عرضه می شود که در این راستا مازندران به تنهایی با ۴۷ واحد فعال و بزرگ پرورش ماهیان خاویاری ۵۲ درصد گوشت و ۴۷درصد خاویار پرورشی کشور را تولید و عرضه می کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه پرورش ماهیان خاویاری را یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و مورد حمایت دولت برشمرد که می‌تواند در تامین بخش مهمی از پروتئین موردنیاز جامعه، اشتغالزایی و درآمد نقش مهمی ایفا کند.

حسینی با بیان این که پایانه صادراتی محصولات شیلاتی و ماهیان خاویاری در جویبار با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی مورد اهتمام دولت قرار گرفته است، گفت: برای تکمیل و بهره برداری از آن به پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیاز است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سالیانه ده ها میلیون قطعه بچه ماهی به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان دریایی در مراکز بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی در استان مازندران تولید می شود، افزود: امسال این طرح در ۶۰ واحد در قالب ایجاد ۴۵ استخر در زمین‌های ساحلی مجاور «شرکت‌های تعاونی صیادی پره» و توسط خود صیادان و ساخت چهار واحد استخر در مجاورت رودخانه های مهم شیلاتی و طرح حفاظت از مهاجرت آبزیان دریایی به مناطق بالادست ۱۱ رودخانه اجرا شده است که پیش بینی می شود بیش از ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در دریا رها سازی شود.

حسینی سایت بندر صیادی امیر آباد بهشهر را یکی از سایت مهم طرح کمک به تکثیرطبیعی آبزیان دریایی برشمرد و گفت: مناطق شرقی استان مازندران به ویژه منطقه میانکاله به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی فاقد رودخانه‌های مهم شیلاتی است که در همین راستا شیلات با نگاه ویژه با کمک صیادان منطقه طرح احداث استخر در این سایت را برنامه ریزی کرد که بچه ماهیان تکثیری در این سایت تنها در سواحل تعاونی‌های صیادی مستقر در همین منطقه در دریا رها سازی می شوند.

رییس سازمان شیلات ایران شرکت پرورش ماهی خاویاری چالباش کاسپین با ظرفیت تولید ۳۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۰ تن خاویار در مازندران را یک فرصت مهم در افزایش ارزآوری برای کشور توصیف کرد و گفت: از این شرکت برای دریافت ۶هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایت دولیی می شود.

حسینی به اهمیت فعالیت صنایع شیلاتی در مازندران نیز اشاره و بیان کرد: در زمان حاضر ۴۱ واحد صنایع شیلاتی در بخش های مختلف تولید کنسرو ماهی، عمل آوری، پودر ماهی در مازندران فعالیت دارند که سالیانه حدود ۳۲ هزار تن انواع آبزیان به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال عمل آوری می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.