تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
کد خبر : 19705

اینجا خبری از ناامیدی نیست!

سکینه مریخ

روایتی گرم از بانویِ خورشید

روایتی گرم از بانویِ خورشید
نامش خورشید نیست اما محفلی گرم به نام فرزندانِ خورشید دارد، جایی که درش به روی همه به‌ویژه والدینِ ناامید باز است، جامعه هدفش کودکان هستند و در این مسیر علاوه بر کشف استعداد و کمک به رشد آینده‌سازان کشور، کارآفرین نیز شده.

به گزارش ریحان نیوز، اینکه مهارت حلقه مفقوده اشتغال در کشور است و در مدارس شاهد آموزش‌های عمومی هستیم و جمع کثیری از محصلان دانشگاهی بعد از اخذ مدرک خانه‌نشین شده یا بیکار می‌مانند از جمله‌های تکراری، کلیشه و چالشی در کشور است که هنوز مرتفع نشده.

اما کم نیستند کسانی که به تنهایی و بدون هیچ نوع حمایتی اقدام به استعدادیابی و تعریف شغل برای آینده کودکان از سن پنج سالگی به بعد می‌کنند، کسانی که به جای انتظار و دست روی دست گذاشتن مسیر پیشرفت و تعالی را هموار می‌سازند.

یک بانو در شهرستان بابل ضمن ایجاد اشتغال برای بانوان مدیریت کلینیک فرزندان خورشید را برعهده دارد، او که متخصص توانبخشی و روانشناسی است و سابقه مدرس کشوری در حوزه آموزش و پرورش، مشاوره، گفتاردرمانی، کاردرمانی و مشاوره کودک را در کارنامه دارد اینک روی قله پیشرفت ایستاده است.

خروجی کلینیک دکتر مرضیه نظری این روزها پذیرفته شدگان در مدارس تیزهوشان و قهرمانان مدال‌های طلا هستند، مراجعینی که برخی‌ها در سنجش پیش دبستانی رد شده بودند و هیچ مدرسه‌ای پذیرایشان نبود اینک با کشف استعداد تبدیل به نخبه شده اند.

وی در گفتگو با ما می‌گوید: انسان پر از استعداد و توانایی است، اما در کشور ما در بخش استعدادیابی خیلی کار زیربنایی صورت نگرفته و همین باعث می‌شود که والدین به تقلید از افراد معروف و گذشتگان بچه‌ها را به سمت شغل‌هایی همچون پزشکی یا مشاغل پردرآمد بدون توجه به توانایی‌هایشان سوق بدهند.

وی ادامه می‌دهد: در حالی که ابتدا باید استعدادشان توسط متخصصان امر کشف شود که این کار در کلینیک ما ضمن برگزاری آزمون‌های مختلف در جلسات مستمر مشخص می‌شود، ممکن است کودکی تیزهوش باشد اما سرعتش کم باشد از این رو ما با رفع این نقص و بُلد کردن نقاط قوت مسیری تازه را به روی والدین باز می‌کنیم.

نظری با اشاره به ارائه مشاوره تحصیلی به کودکان، عنوان می‌کند: بررسی نقاط ضعف با برگزاری کلاس‌های هوش هیجانی و باشگاه مغز انجام می‌شود، بعد در کلاس‌های باشگاه مغز بررسی و به والدین اعلام می‌شود.

این بانوی روانشناس با تاکید بر اینکه این پروسه به‌صورت ترمی برگزار و زمان‌بر است، تصریح می‌کند: کودک در سطوح بالاتر کم کم می‌تواند پیشرفت کند، البته همه اینها با حضور و توجه والدین ممکن است.

وی یادآور می‌شود: در این کلینیک ناامیدی‌ها تبدیل به امید می‌شود و گاها شاهد روند رو به رشد تحصیلی کودکان هستیم، برخی جهشی درس می‌خوانند، تعدادی حافظ و بعضی نخبه کشوری، اینها کودکانی هستند که در بدو ورود اختلالاتی داشته‌اند که برطرف شده است، اینجا مسیر آینده نیز انتخاب و هموار می‌شود.

به اذعان خانم نظری با اشاره به اینکه عدم آگاهی و شناخت جامعه نسبت به کشف استعداد، می‌گوید: پیشنهادم به والدین این است که اول نقاط قوت و ضعف کودک را بشناسیم و بعد با برنامه‌ریزی، تکنیک‌هایی را در پیش بگیریم.

این بانوی کارآفرین تاکید می‌کند: توصیه من به والدین است که همانطور که وعده روزانه غذا را فراموش نکرده و به جسم دلبندشان اهمیت می‌دهند به سلامت روانشان نیز توجه کنند و بدانند که با پیگیری در زودترین زمان بهترین نتیجه را کسب می‌کنند.

وی همچنین یادآور میشود: سال‌ها دلم می‌خواست طرحی “رابطین اختلال یادگیری” در کشور اجرا شود، حالا پس از پنج سال تصمیم دارم درخواست اخذ نمایندگی این طرح در سطح کشور را ارائه بدهم تا در همه شهرها توسط نمایندگان اجرا شود.

*در ادامه گفتگویی با والدینی که فرزندانشان با بهره‌گیری از آموزش‌های کلینیک خورشید به موفقیت رسیده اند ترتیب داده شد؛

آرزو نورالله زاده مادر دوقلوهایی به‌نام‌های طاها و طاهر جعفری نیا که ۱۰سال دارند، در گفتگو با ریحان نیوز بیان می‌کند: چهار سال قبل به پیشنهاد یکی از بستگان در این مرکز ثبت‌نام کردم، قرار براین شد که پکیج استعدادیابی را کامل توضیح بدهند، بعد از اخذ تست خانم دکتر تاکید کرد که این دو از هوش بالای کلامی برخوردار هستند، اما درک مطلبشان ضعیف است، اما در حوزه مکانیک و مهندسی موفق خواهند بود، این بود که در کلاس‌های مربوطه شرکت کردند.

وی با اشاره به عضویت فرزندانشان در انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایران، می‌گوید: فرزندانم ۲۲ اردیبهشت ماه جاری به پیشنهاد دکتر نظری در جشنواره ملی ایران مال شرکت کردند که ذیل آن شرکت بی ام و پرشیا خودرو واردکننده خودروهای بی ام وی و مینی کارگاه استعدادیابی برگزار کرد، آنجا بود که طاها و طاهر شرکت کردند و موفق شدند که طراحی خودرو را ذهنی انجام داده و پرسنل این شرکت خیلی جذب دوقلوها شدنو و نقاشی ها را تحویل گرفتند و بعد از هشت ماه بررسی از بین ۲ هزار و ۵۰۰ دوقلو و چندقلو جزو نفرات برتر انتخاب شوند، در نهایت امسال به تور یک روزه پرشیاگردی دعوت شدند، یک سری جوایز دریافت کردند، یک جاسوئیچی از آلمان هدیه گرفتند و قرار شد یک اکیپ طراحی خودرو به بچه‌ها معرفی کنند تا آنها بتوانند آمورش ببینند.

خانم نورالله زاده معتقد است که ۱۰۰درصد از موفقیت‌هایی که تا به امروز دوقلوها کسب کردند بابت حضور در کلینیک بوده است، از این رو والدین باید همکاری لازم را با خانم دکتر و تیمشان داشته باشند، اگر بچه‌ها را به امان خدا رها کنیم کار درست پیش نمی‌رود، برنامه آینده ما نیز ادامه حضور در کلینیک و قبولی دوقلوها در تیزهوشان و ادامه بحث طراحی خودرو است، حتی تا دوران دانشگاه در کلاس‌های کلینیک شرکت کنند چرا که با حضورشان بار سنگین تربیت بچه‌ها از روی دوشمان برداشته شد، به جرات میتوان گفت که خانم دکتر نظری معمار خشت اول تربیت دوقلوها بودند و این جای تقدیر دارد.

حافظ‌خوان شدن باوجود عدم پذیرایی مدرسه

مادر بردیا نیز می‌گوید: فرزندم به دلیل دارا بودن اختلال از مدرسه باز ماند اما درب این کلینیک به رویمان باز شد، او که پسری متفاوت است حالا زیر چتر حمایتی مربیان این مرکز موفق و تبدیل به حافظ‌خوان شد یعنی کسی که اشعار حافظ را به راحتی حفظ می‌کند.

از نظر او که از مرکز استان به بابل رفت و آمد می‌کند، پیگیری والدین خیلی موثر است و میتوان نگاه ناامیدانه را حذف و استعدادهای جدیدی را کشف کرد، اجتماع هم خیلی تاثیر دارد و این نوع کودکان نیاز به حمایت دارند.

مریم شفیعی مادر ترنم اسدالله تبار اهل بابلسر که خود عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بابل است، اعلام میکند: برای رفع استرس و اضطراب دخترم در مسابقات ورزشی در کلینیک خورشید ثبتنام کردم، اینجا میتوان آسیب‌ها را شناسایی و تکنیک‌های مدیریت رفتار را آموخت، تا فرزندمان در شرایط هیجانی عکس‌العمل مناسبی نشان بدهد.

قبولی ناباورانه در مدرسه تیزهوشان

عاطفه سعادتی فاطمه زهرا توسرکانی اهل بابل نیز در گفت‌گو با ما با اشاره به آشنایی دو ساله اش با مرکز خورشید، علت مراجعه فرزندش را تمرین دقت و تمرکز اعلام می‌کند و از قبولی او در امتحان تیزهوشان خبر می‌دهد.

وی معتقد است مربی آموزشی کلینیک در این مسیر موثر بوده و تاکید می‌کند: اگر مراجعه نمی‌کردم شاهد چنین موفقیتی از فرزندم نبودم، دختر دیگرم که نیز پنج سال دارد از کلاس‌های آموزشی این مرکز بهره خواهد گرفت.

جهش‌زنی یک کودک ۶ساله پس از کشف استعداد

در ادامه صبا ترک زبان مادر طاها یوسفی که ۶ سال دارد، از جهش تحصیلی فرزندش پس از بهره گیری از مشاورههای تحصیلی مرکز خورشید خبر داده و می‌گوید: پس از موفقیت پسرم در سنجش متوجه هوش بالای وی شدیم و با مراجعه به خانم دکتر نظری به این نتیجه رسیدیم که می‌تواند دوکلاسه بزند، هر سال تحصیلی را در طول چهار ماه خواند و در حال حاضر آماده اتمام پایه سوم ابتدایی است.

سخنان کسی که همکار کلینیک است

در پایان مهرانه شریف زاده اهل بابل کارشناس گفتار درمانی با حدود ۱۵ سال سابقه فعال در این کلینیک، می‌گوید: پس از اشتغال در این مرکز با مشاهده روند رو به رشد کودکانی که ثبتنام کرده و از کلاس‌های آموزشی بهره می‌گیرند اقدام به ثبت‌نام دخترم کردم، حالا خوشحالم از اینکه او در مدرسه تیزهوشان پذیرفته شده‌ است.

وی معتقد است که همه دانش‌آموزان به غیر از والدین و معلم نیازمند کسب راهنمایی از یک مشاوره تحصیلی هستند تا در کنار تلاش و پشتکار به موفقیت برسند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.