تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۵۱
کد خبر : 18665

سکینه مریخ

زن مامن خانواده اما مورد تهدیدات رسانه‌ای؛ حرکت در مسیر اهل بیت (ع) این تهدید را تبدیل به فرصت می‌کند

زن مامن خانواده اما مورد تهدیدات رسانه‌ای؛ حرکت در مسیر اهل بیت (ع) این تهدید را تبدیل به فرصت می‌کند
یک فعال فرهنگی میگوید: باتوجه به اینکه زن پایگاه امن خانواده است اما مورد تهدیدهای رسانه‌ای قرار دارد اما ما می‌توانیم از این تهدید برای خودمان فرصت درست کنیم، حرکت در مسیر اهل بیت (ع) قدر، بها و ارزش انسان‌ها به‌خصوص زنان را روز به روز بالاتر می‌برد

ریحان نیوز _سکینه مریخ طارسی| در اسلام برای زن مقام والایی در نظر گرفته شده است، چنانکه در قرآن مجید وقتی سخن از آرامش و سکون برای انسان است از زن به عنوان آرامش دهنده یاد می‌شود، در خانواده امور داخلی منزل با بانوی منزل است و در اسلام او به عنوان مدیر داخلی یا معاون اجرایی معرفی شده است، در یک اداره‌ نیز مدیر یا رئیس، مسئولیت کل را بر عهده دارد.

پس از پیروزی انقلاب و شکست سخت دشمن در جنگ سخت، برنامه عملیات روانی و جنگ‌های ترکیبی مردم‌محور به‌ویژه با محوریت زنان و با توجه غفلت از ویژگی‌های زنان کشور آغاز شد و البته آسیب‌های زیادی در پی داشت.

طبق آمارهای رسمی طی دو دهه اخیر تعداد شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره از سه مورد دهه ۷۰، به ۲۲۰ مورد تا همین امروز رسید؛ اگر از این تعداد ۲۲۰ شبکه فارسی‌زبان، کانال‌های سیاسی و موسیقی را جدا کنیم، متوجه می‌شویم هم‌اکنون حدود ۱۹۰ شبکه با پخش فیلم و سریال ایرانی مشغول به فعالیت هستند و از این مسیر، هم مخاطبان خود را حفظ کرده و هم درآمدزایی بسیار خوبی دارند و مخاطبان اصلی آنان در ایران نیز زنان خانه‌دار هستند، در کنار آن نباید از فعالیت رسانه‌های مکتوب و مجازی فارسی دشمنان غافل شد.

به گزارش مرکز آمار ایران از سهم فضای مجازی در زندگی ایرانی‌ها حاوی سه نکته است؛ نخست اینکه میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی از میزان ۵۳درصد در سال ۱۳۹۶ به ۶۵درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است. مورد دوم اینکه متوسط حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی در حدود ۳۰دقیقه در بازه زمانی مذکور افزایش داشته و به رقم یک‌ساعت و ۳۲دقیقه در روز رسیده است؛ در نهایت اینکه واتس‌اپ و اینستاگرام به ۲ گزینه اصلی فعالیت در شبکه‌های مجازی برای کاربران ایرانی در سال گذشته تبدیل شده‌‏اند.

در حال حاضر کنشگری زنان ایرانی در فضای مجازی قابل توجه است. ۶۰ درصد زنان ما از اینترنت و ۴۲ درصد از رایانه استفاده می‌کنند و ۶۴ درصد از ۲ میلیون کسب وکارهای مجازی از سوی زنان انجام می‌شود که این موضوع با توجه به ارزش‌ها و سنت‌های جامعه ما، نگران‌کننده است، خیلی از این ارزش‌ها و سنت‌ها در حال صدمه دیدن است پس رنی که میتواند پایگاه امن خانواده باشد مورد تهدیدهای رسانه‌ای قرار دارد.

عاطفه جعفری فعال فرهنگی در قائمشهر در گفت‌گو با ریحان نیوز در این باره می‌گوید: زمانی جامعه و ملتی می‌تواند به نابودی کشیده شده و از بین برود که ابرقدرت‌هایی که ثروت و رسانه را در دسترس دارند بتوانند زن و مادر جامعه را به فساد و تباهی بکشانند، در این صورت زنی که کانون اصلی یک خانواده بوده و مرکز تفکر یک خانواده سالم است مورد تهدید ابرقدرت‌های ثروتمند قرار دارد.

به اعتقاد وی: رسانه‌ای که قدرت کنترل ذهنی آن‌ها را برعهده گرفته و رسانه‌ای که جامعه را مسخ کرده و از تفکر صحیح خارج کرد، آنطور که خودش می‌خواهد از زن بهره‌کشی می‌کند و زن را همچون کالایی که منبع درآمدزایی و مسخ شدن ملت‌هاست قرار داده است.

جعفری ادامه می‌دهد: ارزش و هویت و مقام والای زن را همین رسانه به تهدید کشانده؛ زنی که می‌تواند خردمند بوده و کانون تفکر خانواده باشد و سلامت جامعه را تهدید کند حالا مورد تهدیدهای همه جانبه رسانه‌هاست و تفکر آن را هدایت می‌کند و آن را به کالایی تبدیل کرده که هر چه بیشتر وقت و عمر خودش را صرف آرایش و پیرایش خود کند موفق‌تر و پیروزمندتر است، یعنی این تصور را در زنان ایجاد کرده است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه در واقع زن را از هویت اصلی و مقام والای مادر خارج کرده مادری که تربیت نسل و سلامت خانواده و جامعه را تضمین می‌کند، تاکید می‌کند: در واقع باید به زنان آموخت که هویت و مقام والای خودشان را بشناسند و هر چه که بر سنشان افزوده میشود داناتر، فهیم تر و باارزش‌تر خواهند شد نه اینکه هر سال نگران پیری، چرودگی و تغییرات ظاهری و بروز استرس و نگرانی و از هم پاشیدگی خانواده باشند.

وی در پایان تصریح می‌کند: حرکت در مسیر اهل بیت (ع) قدر، بها و ارزش انسان را روز به روز بالاتر می‌برد و آرامش و قوام ملت‌ها را تضمین می‌کند، هر چند رسانه‌ها خودشان در این امر مهم تهدید هستند اما می‌توانیم از این تهدید برای خودمان فرصت درست کرده و جامعه را به سمت صلاح هدایت کرده و آنها را از ارزش و مقام والایی که دارند آگاه کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.