تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
کد خبر : 18407

سکینه مریخ

سومین مرحله از کاوش غار کمیشان در نکا آغاز شد

سومین مرحله از کاوش غار کمیشان در نکا آغاز شد
به گزارش ریحان نیوز، فاضلی سرپرست گروه حفاری باستان شناسی غار کمیشان نکا گفت: پژوهشی که در محوطه غار کمیشان انجام شد آثار و نتایج علمی فوق العاده‌ای برای کشور و جهان در پی داشت به نحوی که می‌توان این منطقه را بهشت باستان شناسان دنیا محسوب کرد. او افزود: کاوش در این محوطه برای محققان و پژوهشگران دنیا به لحاظ شناخت چگونگی گذار انسان از غار نشینی و ورود به دوره روستا نشینی اهمیت زیادی دارد. سرپرست گروه حفاری باستان شناسی غار کمیشان نکا با بیان اینکه بیشتر اطلاعات در زمینه خروج انسان از غار و استقرار در مناطق باز و چگونگی اهلی کردن حیوانات و گیاهان مختص کشور‌های لبنان، فلسطین، سوریه، اردن، ترکیه، عراق و زاگرس ایران بود، گفت: پژوهش در محوطه غار کمیشان نشان داد که مازندران یکی از کانون‌های اصلی نخستین مرحله روستانشینی بشر بوده که همزمان با مناطق زاگرس وارد این مرحله شد. فاضلی ادامه داد: با کاوش در لایه‌های زیرین در عمق ۶ متری به آثار حدود ۱۴ هزار سال قبل که دوره میان سنگی و فراپایان سنگی است دست یافتیم. او افزود: دوره فراپایان سنگی دوره‌ای است که در آن انسان‌های شکارگر و گردآورنده خوراک از غار بیرون آمدند و در فضای باز زندگی می‌کردند. این باستان شناس گفت: محوطه‌ای که در آن لایه نوسنگی روی لایه‌های پارینه سنگی قرار داشته باشد در ایران نادر است و غار کمیشان از جمله آنهاست. استان مازندران بر اساس بررسی‌های محققان باستان شناسی دارای ۲ هزار و ۴۷۵ محوطه باستانی است که از این تعداد ۱۲۳ محوطه مربوط به پیش از تاریخ، ۲۵۶ محوطه مربوط به عصر آهن و ۶۴۸ محوطه هم مربوط به دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان است.

به گزارش ریحان نیوز، فاضلی سرپرست گروه حفاری باستان شناسی غار کمیشان نکا گفت: پژوهشی که در محوطه غار کمیشان انجام شد آثار و نتایج علمی فوق العاده‌ای برای کشور و جهان در پی داشت به نحوی که می‌توان این منطقه را بهشت باستان شناسان دنیا محسوب کرد.

او افزود: کاوش در این محوطه برای محققان و پژوهشگران دنیا به لحاظ شناخت چگونگی گذار انسان از غار نشینی و ورود به دوره روستا نشینی اهمیت زیادی دارد.

سرپرست گروه حفاری باستان شناسی غار کمیشان نکا با بیان اینکه بیشتر اطلاعات در زمینه خروج انسان از غار و استقرار در مناطق باز و چگونگی اهلی کردن حیوانات و گیاهان مختص کشور‌های لبنان، فلسطین، سوریه، اردن، ترکیه، عراق و زاگرس ایران بود، گفت: پژوهش در محوطه غار کمیشان نشان داد که مازندران یکی از کانون‌های اصلی نخستین مرحله روستانشینی بشر بوده که همزمان با مناطق زاگرس وارد این مرحله شد.

فاضلی ادامه داد: با کاوش در لایه‌های زیرین در عمق ۶ متری به آثار حدود ۱۴ هزار سال قبل که دوره میان سنگی و فراپایان سنگی است دست یافتیم.

او افزود: دوره فراپایان سنگی دوره‌ای است که در آن انسان‌های شکارگر و گردآورنده خوراک از غار بیرون آمدند و در فضای باز زندگی می‌کردند.

این باستان شناس گفت: محوطه‌ای که در آن لایه نوسنگی روی لایه‌های پارینه سنگی قرار داشته باشد در ایران نادر است و غار کمیشان از جمله آنهاست.

استان مازندران بر اساس بررسی‌های محققان باستان شناسی دارای ۲ هزار و ۴۷۵ محوطه باستانی است که از این تعداد ۱۲۳ محوطه مربوط به پیش از تاریخ، ۲۵۶ محوطه مربوط به عصر آهن و ۶۴۸ محوطه هم مربوط به دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.