تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
کد خبر : 14982

یلدای امسال با ستاره‌های دنباله دار

یلدای امسال با ستاره‌های دنباله دار
شب یلدای امسال با درخشش خاصی در آسمان همراه خواهد بود، زیرا آخرین بارش شهابی در سال ۲۰۲۲ در این شب رخ می‌دهد.

شب یلدا، طولانی ترین شب سال و مقارن با انقلاب زمستانی است. این پدیده زمانی را در مدار زمین مشخص می کند که مستقیم ترین پرتوهای خورشید بر مدار استوایی برج جدی در نیمکره جنوبی متمرکز می شود. در این زمان، قطب شمال به دورترین فاصله از خورشید متمایل می شود و مناطقی از دایره قطب شمال در تاریکی مداوم قرار می گیرد.

انقلاب زمستانی همچنین نشان دهنده تغییر فصول نجومی است. انقلاب زمستانی امسال روز چهارشنبه رخ داده و آغاز رسمی زمستان نجومی در نیمکره شمالی است. پس از این شب، روزها در نیمکره شمالی به آرامی طولانی تر می شوند در حالی که شب ها به تدریج کوتاه تر می شوند.

این تفاوت به آرامی شروع می شود و هر روز فقط چند ثانیه بیشتر از روز قبل نور خورشید را نشان می دهد. به عنوان مثال، در روز کریسمس در شهر نیویورک، خورشید در بالای افق حدود ۱۳ ثانیه بیشتر از شب کریسمس است.

در ماه اسفند، تفاوت روزانه در نور خورشید بیشتر قابل توجه است و هر روز حدود دو یا سه دقیقه طولانی تر از روز قبل است، در حالی که شب ها دو یا سه دقیقه کوتاه تر می شوند. دوز روزانه تابش آفتاب تا انقلاب تابستانی در پایان خرداد ماه به طور مداوم طولانی تر می شود.

شب چهارشنبه نه تنها طولانی ‌ترین شب سال است، بلکه به ستاره‌ شناسان فرصتی بی نظیر برای تماشای آخرین رویداد نجومی سال ۲۰۲۲ می ‌دهد، زیرا در شب یلدای امسال بارش شهابی Ursid به اوج خود می ‌رسد.

به گفته انجمن شهاب سنگ آمریکا، بارش شهابی Ursid اغلب نادیده گرفته می شود، زیرا درست قبل از کریسمس به اوج خود می رسد و معمولاً شهاب های کمتری نسبت به همتای دسامبر خود، یعنی بارش شهاب سنگی ژمینید Geminids که یک هفته زودتر به اوج می رسد، تولید می کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، بین پنج تا ۱۰ شهاب در ساعت برای چهارشنبه شب در راه است، اما بارش شهاب سنگی Ursids گاهی اوقات حدود ۲۵ شهاب در ساعت را ارائه می کند. البته این میزان بارش شهاب سنگی با بارش ژمنید که همراه با مشاهده ۱۰۰ شهاب سنگ در ساعت است، تفاوت قابل توجهی دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.