تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر : 17556

سکینه مریخ

ضرورت وجود وحدت بین حوزه و دانشگاه/ تبیین راهکارهای موجود

ضرورت وجود وحدت بین حوزه و دانشگاه/ تبیین راهکارهای موجود
هم‌زمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه مراسم هم‌اندیشی حوزویان و دانشگاهیان در دانشگاه مازندران برگزار شد و مسئولان استانی بر ضرورت وجود وحدت بین حوزه و دانشگاه تاکید و بر بیان راهکارهایی برای تحقق این هدف پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری ریحان نیوز، هم‌زمان با سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، مراسم هم‌اندیشی حوزویان و دانشگاهیان با حضور نماینده ولی فقیه در استان مازندران، رییس دانشگاه مازندران، رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، معاونان و مشاوران رییس، روسای دانشکده‌ها و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه و پژوهشگران حوزوی در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

آیت الله محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران، در مراسم هم‌اندیشی حوزویان و دانشگاهیان با تاکید بر این‌که ملاک برتری در یک درگیری حق و باطل نیست، بلکه استحقاق است گفت: چه بسا جبهه‌های حقی که از باطل شکست خورده‌اند، زیرا مولفه‌های پیروزی و موفقیت در آن‌ها نبوده است. بنابراین چیزی که مهم است استحقاق است، نه صرف حق بودن.

وی با اشاره به این نکته که گاهی مشاهده می‌شود جبهه باطل در باطل خود آن‌چنان مجتمع و متحد بوده اما جبهه حق دچار تفرقه است که این باید درست شود، تصریح کرد: حفظ شرایط یک موفقیت و یک پیروزی بسیار مهم است، یک دانشجو، یک طلبه یا یک استاد که برای علم تلاش می‌کند باید به قله‌های بالای علم برسد.

آیت الله محمدی لایینی با تاکید بر این‌که برای حاصل‌شدن پیشرفت و موفقیت باید استحقاق آن ایجاد شود گفت: یکی از بهترین و مهم‌ترین مولفه‌های استحقاق، وحدت و یکی از بدترین ضربه‌ها به پیکر یک جامعه و عامل عقب‌ماندگی، تفرق و تفرقه است. اگر وحدت باشد به موفقیت منجر خواهد شد. اگر وحدت در دو قطب جامعه دانشگاهی و جامعه حوزوی باشد، آثار آن در کل جامعه فراگیر می‌شود.

لزوم مشارکت همه در تبلیغ دین

حجت‌الاسلام موسی مستقیمان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران در مراسم هم‌اندیشی حوزویان و دانشگاهیان، با بیان این‌که دانشگاه‌ها می‌توانند به سمت دانشگاه اسلامی حرکت کنند، گفت: یکی از اهداف حوزه‌های علمیه، ترویج معنویت و پررنگ‌کردن نقش خداوند در زندگی ماست که این اتفاق باید در دانشگاه هم بیافتد و با این مشارکت، هم‌بستگی حوزه با دانشگاه بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای تبلیغ و توسعه دین نباید فقط قشر روحانیت فعالیت کنند، بلکه همه اقشار مردم باید در تبلیغ دین مشارکت داشته باشند.

ضرورت پیوند حوزه و دانشگاه

روح‌الله سلگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نیز در این مراسم با اشاره به نقش شهید مفتح در شکل‌گیری وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: شهید مفتح برای اولین بار، انقلاب را از سطح نخبگانی به سمت مردم آورد و نقطه عطف شکل‌گیری انقلاب، نماز عید فطر شهید مفتح در تپه‌های قیطریه بود.

وی با تاکید بر نقش موثر شهید مفتح در راه برقراری ارتباط با نسل جوان و چگونگی معاشرت با این قشر تصریح کرد: ما در قرن نوزدهم در اروپا شاهد یک تحولی بودیم که برخی اندیشمندان به سوی ایجاد شکاکیت و نسبی‌گرایی رفتند و درخصوص تقابل دین و علم نظریه‌هایی مطرح کردند. آسیبی که این نسبی‌گرایی وارد کرد و کماکان آثار ضربه‌های آنان مشاهده می‌شود این است که بین دنیا و آخرت، فاصله و شکاف‌ها انداخته و علم تک‌ساحتی تعریف شده است.

سلگی با بیان این‌که امروزه رهبر فرزانه انقلاب، پیشتاز در پیوند علم و دین است و این دوگانگی که سال‌ها نظریه‌پردازان غرب‌زده بر آن می‌کوبیدند توسط رهبر معظم انقلاب نفی شد؛ خاطرنشان کرد: امروز ایشان پشتیبان مدرن‌ترین علوم بشری است تا محصور بودن علوم در بین چند کشور شکافته شود، ما از آن مرحله اولیه فاصله گرفتیم و امروز پیوند میان حوزه و دانشگاه در دهه پنجم انقلاب باید منجر به تمدن‌سازی شود که تلاش برای حضور اساتید انقلابی می‌تواند به پیوند میان این دو مقوله کمک کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران یادآور می‌شود: ذکر مصیبت حضرت فاطمه زهرا(س) و برگزاری پنل تخصصی با حضور صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه از مهم‌ترین برنامه‌های این مراسم بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.