تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
کد خبر : 13999

زری طاهری پرکوهی

نخستین کنگره بین‌المللی غدیر و ترویج نهج‌البلاغه به میزبانی مازندران برگزار خواهد شد

نخستین کنگره بین‌المللی غدیر و ترویج نهج‌البلاغه به میزبانی مازندران برگزار خواهد شد
دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر تاکید کرد: نهج البلاغه گنجینه بیکران معارف اسلامی است و نیازهای ضروری جوامع انسانی از طریق گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه تامین میشود.

به گزارش ریحان نیوز، حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیم در نشست خبری به‌مناسبت برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی غدیر و ترویج نهج‌البلاغه به میزبانی مازندران، اظهار کرد: رویدادهای فرهنگی می‌تواند بستر معنوی فضای کشور را به سمت فعالیت‌های علوم دینی سوق دهد.

وی از مکاتبه فراخوان عمومی مقالات این کنگره به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به مراکز دانشگاهی و حوزوی از سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: بنیاد بین‌‎المللی غدیر با همکاری دفتر نماینده ولی فقیه، استانداری مازندران، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در ۲۷ مهر ماه امسال در مجتمع فرهنگی و رفاهی فراجا برگزار می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه ترویج فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه نخستین کنگره بین‌المللی راهکارهای گسترش این فرهنگ در جهان هدف مهم برگزاری کنگره غدیر است، گفت: فرهنگ غدیر میتوان الگویی حکومتی آشنایی برای جوامع انسانی باشد.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر تاکید کرد: نهج البلاغه گنجینه بیکران معارف اسلامی است و نیازهای ضروری جوامع انسانی از طریق گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه تامین میشود.

این مسئول با اشاره به مشکلات عصر حاضر اضافه کرد: فرهنگ غدیر و نهج البلاغه حل مشکلات عصر حاضر، مقابله با بحران‌های مختلف است.

وی به درنظر گرفتن ۱۲ عنوان برای مقالات غدیر و ۱۵ عنوان برای مقالات ویژه نهج‌البلاغه اشاره و تصریح کرد: غدیر و پیام‌های جهانی آن، تبیین مبانی معرفتی فرهنگ غدیر در قرآن، فرهنگ غدیر از نگاه متفکران و اندیشمندان غیرمسلمان، غدیر از منظر حضرت علی(ع)، نقش و رسالت رسانه‌ها در گسترش جهانی فرهنگ غدیر، نقش مروجان و پژوهشگران جهانی فرهنگ غدیر، نقش انقلاب اسلامی در گسترش جهانی غدیر، اتحاد و انسجام اسلامی با رویکرد واقعه غدیر، نقش فرهنگ غدیر در انقلاب جهانی حضرت ولیعصر(عج)، تبیین جایگاه فرهنگ غدیر در فرهنگ عامه، نقش زمامداران شیعه طبرستان در گسترش فرهنگ غدیر، ضرورت‌ها و راهکارهای توسعه از موضوعات مهم و محوری مقالات محسوب می‌شود.

ابراهیمی همچنین تاکید کرد: مقالات کنگره غدیر مجوز آی سی دارد و تاکنون ۳۰۲ مقاله توسط ۳۶۷ پژوهشگر به دبیرخانه رسیده که ۶۹ درصد مقالات از مازندران بوده است، در نخستین کنگره بین‌المللی غدیر ۲۸ مقاله برگزیده این رویداد فرهنگی و معنوی شده است، ۱۶۷ مقاله به‌عنوان چکیده در مرحله دوم داوری مورد توجه قرار گرفت.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر و دبیر کنگره همچنین گفت: مقاله‌های برگزیده در مجموعه مقالات کنگره چاپ شده است که از این کتاب در روز برگزاری کنگره رونمایی می‌شود، تامین اعتبار این رویداد فرهنگی مردمی بوده و تاکنون هیچ ردیف اعتباری دولتی برای کنگره غدیر تعیین نشد.

این مسئول اظهار کرد: مهمانان و پژوهشگران علوم دینی و دانشگاهی در عرصه بین‌المللی در نخستین کنگره غدیر و نهج‌البلاغه در ساری همچون آیت‌الله صدیقی و استاد دین پرور از مدعوین کشوری و پژوهشگران علوم دینی از الجزایر و پاکستان سخنرانان ویژه نخستین کنگره بین‌المللی غدیر در ساری حضور دارند، نمایشگاه کتاب با رویکرد نهج‌البلاغه، غدیر و مهدویت، معرفی مشاهیر و مفاخر دینی و فرهنگی مازندران، صنایع دستی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از برنامه‌های جنبی نخستین کنگره غدیر در مازندران است.

وی در پایان با اشاره به چالش‌های برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی غدیر، اذعان داشت: وجود محدودیت در رسانه‌های الکترونیکی سبب شد تا ارتباط دبیرخانه با صاحبان مقاله با مشکل مواجه شود.

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.